Juuri nyt!
1.6.2017 IEA-AMF – AMFI Newsletter 1/2017 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
10.4.2017 Tieliikenteen 40 %:n hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoteen 2030
Vuoden 2016 päivitys raportista julkaistu.
17.2.2017 TransSmart-loppuseminaarin esitykset
16.02.2017 järjestetyn TransSmart-tutkimushankkeen seminaariesityksiin voi nyt tutustua oheisesta linkistä.
3.1.2017 IEA-AMF – AMFI Newsletter 4/2016 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
22.12.2016 TransSmart-loppuseminaari 16.02.2017
TransSmart-tutkimusohjelma huipentuu 16.2.2017 Finlandia-talossa pidettävään päättöseminaariin, jonka teemana on Kestävän kehityksen tiellä.
28.11.2016 Liikenne murroksessa: Miten saadaan kysyntä ja tarjonta kohtaamaan liikkumisen palveluissa?
Tutkittua tietoa liikkumisen palveluiden todellisista vaikutuksista ei ole vielä tarpeeksi. Sitä tarvitaan oikeita päätöksiä varten. Tieto on valttia, sillä päätökset voivat saada aikaan valtavia muutoksia.
31.10.2016 TransSmart-uutiskirje 2/2016 ilmestynyt
Vuoden toiseen TransSmart-uutiskirjeeseen on koottu asiaa muun muassa Euro VI -tason dieselbusseista, robottiautojen älyn kehittämisestä VTT:ssä ja vedystä energian kantajana.
31.10.2016 IEA-AMF – AMFI Newsletter 3/2016 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
28.10.2016 Loikka Euro VI -tason dieselbusseihin kannattaa
Mikäli bussiliikenteen säänneltyjä päästöjä halutaan vähentää merkittävästi, kannattaa siirtyä suoraan Euro VI -tason dieselbusseihin. Välitasot Euro IV ja Euro V kannattaa suoraan “hypätä yli”.
25.10.2016 HSL ja VTT jatkavat yhteistyötään älykkään vähähiilisen liikenteen edistämiseksi
HSL ja VTT ovat vuodesta 2013 alkaen tehneet yhteistyötä VTT:n ”Älykäs vähähiilistä energiaa käyttävä liikenne TransSmart” -tutkimusohjelmassa. Yhteistyö jatkuu, sillä HSL solmii VTT:n kanssa enintään kolmen miljoonan euron arvoisen puitesopimuksen vuosina 2017-2019 toteutettavista ympäristöhankkeista.
22.9.2016 Robottiauton ”älyä” kehitetään VTT:ssä
Jo ensi keväänä kokeillaan liikenteessä suomalaissovellusta robottiautosta. Auton kori, renkaat ja moottori tulevat ulkomailta, mutta älykkäät ohjelmistot ovat suomalaista työtä.
29.8.2016 Nesteeseen sidottu vety kantaa energian turvallisesti
Vety on joustava energian kantaja. Sitä voidaan valmistaa kaikista energialähteistä ja konvertoida useisiin eri muotoihin. Johtava tutkija Päivi Aakko-Saksa paneutui lupaavaan uuteen konseptiin Australiassa ja sai paikanvaihdoksesta uutta virtaa opiskeluun ja tutkimustyöhön.
18.7.2016 IEA-AMF – AMFI Newsletter 1-2/2016 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
Euroopassa investoidaan voimakkaasti sähköisen liikenteen tutkimukseen. Tutkimusaiheissa yhdistyvät monitahoiset ympäristöön, yhteiskuntaan, teknologiaan ja talouteen liittyvät näkökulmat.
15.6.2016 Öljy- ja autoala taitekohdassa
Mikäli nykyistä sääntelyä jatketaan vuoteen 2030, Euroopan unionin tieliikennesektori voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä (well-to-wheel) nykyisestä 1 100 megatonnista 862 megatonniin vuoteen 2030 mennessä Euroopan komission tavoitteiden mukaisesti (-30 % 2030 vs. 2005). Optimoitujen polttomoottorien yleistyminen ajoneuvokannassa voi olla ratkaisevaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä.
15.6.2016 ECV Final Seminar & Nordic Electric Bus Initiatives 2 – seminaarin esitykset luettavissa
Seminaari järjestettiin 11.-12.5.2016 Finpron auditoriossa Helsingissä. Seminaarin esitykset ovat luettavissa ECV.n verkkosivuilla.
15.6.2016 Tervetuloa Pohjoismaiseen Paikallisliikennekonferenssiin Helsinkiin 15-17. kesäkuuta 2016!
Suomen Paikallisliikenneliitto ry järjestää yhteistyössä HSL:n ja Helsingin kaupungin kanssa Pohjoismaisen Paikallisliikennekonferenssin Helsingissä 15-17. kesäkuuta 2016. Edellisen kerran järjestämisvuoro oli Suomella kymmenen vuotta sitten vuonna 2006 Turussa.
14.6.2016 IEA-Advanced Motor Fuels Annual Report 2015 julkaistu
The AMF Annual Report provides information on the Advanced Motor Fuels Implementing Agreement, on the status of advanced motor fuels in AMF member countries and worldwide, and on the work carried out by AMF in individual projects (Annexes).
18.5.2016 TransSmart-uutiskirje 1/2016 ilmestynyt
Vuoden ensimmäiseen TransSmart-uutiskirjeeseen on koottu asiaa muun muassa liikenteen automaatiosta, sähköisistä hyötyajoneuvoista ja sähköisistä voimalinjoista maalla ja merellä.
12.5.2016 Liikenteen automaatioon varauduttava ajoissa
Suomessa seurataan tarkkaan automaattiajamisen ja siihen liittyvän infrastruktuurin ja ajoneuvoteknologian edistymistä.
29.4.2016 Keskiössä sähköiset voimalinjat maalla ja merellä
Hybridi- ja täyssähköiset voimalinjat tekevät tuloaan sekä maalla että merellä. Tähtäimessä ovat ajoneuvoihin, työkoneisiin ja myös laivoihin liittyvät sovellukset. Tavoitteena on kehittää energiatehokkaita ja päästöttömämpiä voimalinjaratkaisuja moderneihin polttokennoihin, akkuteknologioihin ja sähkökonekäyttöihin perustuen.
25.4.2016 Motiva: Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon
Motiva on julkaissut oppaan, jonka tarkoituksena on helpottaa sähköajoneuvojen latauspisteiden toteuttamista yksityisissä kiinteistöissä. Latauspaikkojen nykyinen niukka määrä hidastaa ladattavien autojen yleistymistä. Ladattavat autot kuuluvat jo lähitulevaisuudessa arkeemme, joten niiden tuloon kannattaa varautua ajoissa.
Konferenssin tärkeimpiä aihealueita ovat sähköisten ajoneuvojen, erityisesti sähköbussien, teknologia, järjestelmät ja liiketoiminta. Konferenssissa on hyvä tilaisuus verkostoitua ja vaihtaa tietoa sekä tutustua alan tuoreimpiin suunnitelmiin, tutkimustuloksiin ja käytännön kokemuksiin.
4.4.2016 VTT ja Aalto-yliopisto tiivistävät yhteistyötä
Viime vuoden elokuusta lähtien Aalto-yliopiston mekatroniikan professorina toiminut tekniikan tohtori Kari Tammi, 41, kertoo, että yliopisto uudistuu monin eri tavoin. Erilaisten tehostus- ja leikkaustavoitteiden lisäksi myös opetusohjelmat muuttuvat. Samanaikaisesti tutkimuslaitosten yhteistyön merkitys kasvaa entisestään.
7.3.2016 Korkeaseosteisilla biopolttoaineilla hiilettömään kaupunkiliikenteeseen
Helsingin seudun liikenne (HSL) haluaa siirtyä uusiutuvaan energiaan bussiliikenteessä. Tämä tapahtuu edistämällä sähköistymistä ja biopolttoaineiden käyttöönottoa rinta rinnan.
1.3.2016 Ennakkokutsu: TransSmart-loppuseminaari 16.2. 2017
TransSmart-tutkimusohjelma järjestää 16. helmikuuta 2017 tutkimusohjelman huipennuksena maksuttoman loppuseminaarin Finlandia-talon Helsinki-salissa.
1.3.2016 Huomio liikkujien käyttäytymiseen
”Automaatio ja uudet palvelut liikenteessä lisääntyvät – mutta milloin muuttuu liikkujien käyttäytyminen”, kysyy liikennetekniikan diplomi-insinööri Merja Penttinen, 44. Hän työskentelee VTT:llä liikennetiimin vetäjänä, noin 30 liikennealan tutkijan esimiehenä ja on viihtynyt talossa pitkään. Penttisen mukaan TransSmartin viimeisenä vuonna tekemistä on tarkoitus keskittää sellaisille alueille, joissa on selkeästi tarvetta ja kysyntää VTT:n osaamiselle tulevaisuudessa.
22.2.2016 Uusien diesel-bussien lähipäästöt niukat
Euro VI -päästöluokan ajoneuvot ovat VTT:n laboratoriokokeissa suoriutuneet erittäin hyvin, tuottaen erittäin matalat lähipäästöt polttoainetalouden heikentymättä. Kaupunkiliikenteessä haitallisina pidetään typenoksidia ja hiukkasmassaa.
2.2.2016 Tutkijan työssä sitkeys palkitaan
Saara Tamminen, 32-vuotias kansainvälisen kansantaloustieteen tohtori ja Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa (VATT) työskentelevä erikoistutkija hyödyntää työssään niin sanottuja yleisen tasapainon malleja eli ytp-mallinnusta.
28.1.2016 Automaatiosta kuljettajalle ajamisen apuväline
Automaattiajaminen ja kuljettajaa tukeva automaatio kehittyvät vauhdikkaasti. Erityisasiantuntija Eetu Pilli-Sihvolan mielestä jo lähitulevaisuudessa automaattiset tukijärjestelmät tulevat kuljettajan avuksi muissakin kuin kalleimman hintaluokan autoissa. Laajamittainen automaattiajaminen sen sijaan on vielä ainakin muutaman kymmenen vuoden päässä.
Raportti esittelee valikoitujen liikenteen energiatehokkuustoimenpiteiden vaikutuksia tarkastelleen tutkimustyön tulokset.
20.1.2016 IEA-AMF – AMFI Newsletter 4/2015 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
3.12.2015 TransSmart-uutiskirje 3/2015 ilmestynyt
Vuoden viimeiseen TransSmart-uutiskirjeeseen on koottu kolme makupalaa marraskuun seminaariesityksiin liittyvistä aiheista. Niissä käsitellään muun muassa automaattiajamista, logistiikan digitalisoitumista ja fiksuun liikkumiseen kannustavaa palvelutuotekokeilua.
1.12.2015 IEA-AMF – AMFI Newsletter 3/2015 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
26.11.2015 Liikkumisen palvelutuote kokeiluun Hämeenlinnan seudulla
Sonera on kehittänyt liikkumisen palvelutuotteen, jonka kokeilu käynnistyy Hämeenlinnassa ja sen lähikunnissa vuoden vaihteessa. Kokeilu kestää kolme kuukautta. Palvelu sisältää mobiilisovelluksen, joka tuottaa kuluttajalle liikkumisratkaisun hänen omien reunaehtojensa mukaisesti. Tällaisia reunaehtoja ovat esimerkiksi matkan toivottu lähtöaika ja -paikka, toivomus perilletuloajasta, halvimman tai nopeimman liikkumisvaihtoehdon suosiminen ja kimppakyydin hyväksyminen mahdolliseen taksiosuuteen.
26.11.2015 Automaattiajaminen talven testiin
Automaattiautoja on toistaiseksi testattu vain varsin kesäisissä olosuhteissa. Niiden yhdeksi keskeiseksi kehityskohteeksi on tunnistettu toimivuus talvisissa ja nopeasti vaihtelevissa olosuhteissa. Lumi, vesisade ja sumu haastavat autojen anturit, joiden varassa autojen automaattisuus toistaiseksi pitkälti on.
26.11.2015 Digitaalinen suunnittelu tekee tuloaan logistiikkaan
Digitalisaatio on jo useimmiten luonteva osa logistiikkayhtiöiden tuotannon ja oman hallinnollisen prosessin tehostamista. Yhtiöt etenevät eri tahtia sen mukaan, mitä asiakkaat edellyttävät. Joillekin sähköinen ympäristö on jo täysin välttämätön tarjouskilpailussa pärjäämisen edellytys, toiset selviävät vielä perinteisessä rahtikirjamaailmassa. Myös kaupan sähköistyminen vaikuttaa voimallisesti logistiikkayhtiöihin.
Suomen hallitus uskoo vahvasti kehittyneisiin biopolttoaineisiin. Tavoitteena on saavuttaa liikenteen uusiutuville polttoaineille 40 prosentin osuus vuoteen 2030 mennessä.
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kotimaisten biopolttoaineiden käyttöä lisäämällä on kansantalouden kannalta edullisin vaihtoehto, koska samalla saadaan investointeihin ja työllistävään vaikutukseen liittyvät hyödyt.
6.11.2015 TransSmart-tutkimushankkeen vuosiraportti 2013-2014 julkaistu
Vuosiraportissa 2013-2014 esitellään TransSmartin ensimmäisen vaiheen hankkeita ja niiden tuloksista.
21.9.2015 TransSmart-uutiskirje 2/2015 ilmestynyt
Uutiskirjeessä muun muassa 11.11.2015 pidettävän TransSmart-seminaarin ohjelma.
10.9.2015 Tilannetajua liikenteeseen
Tilannetajuiset älyliikennepalvelut ovat pian kuluttajien ja ammattiautoilijoiden ulottuvilla, kun Cinia, Multiprint, Vediafi ja VTT kaupallistavat pilotoitavana olevat uudet älyliikennepalvelunsa vielä vuoden 2015 aikana. Uusilla palveluilla tuotetaan ja vastaanotetaan tilannetajuisesti paikallisia puhe- ja tietopalveluita esimerkiksi ajoneuvon toiminnasta, palveluista, kelistä ja liikenteen häiriöistä.
10.9.2015 Suomi kulkee biopolttoainekehityksen kärjessä
Pääministeri Sipilän hallitusohjelmassa on kunnianhimoinen kirjaus: ”Nostetaan liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuus vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttiin.” VTT:n ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) yhteisessä, toukokuussa 2015 julkistetussa tutkimuksessa edistykselliset kotimaiset biopolttoaineet todettiin kansantalouden kannalta tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi liikenteen vuoden 2030 päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.
10.9.2015 Espooseen tilattu sähköbussien pikalatausasema
Espoon kaupunki on tilannut kehityskäyttöön Suomen ensimmäisen päätepysäkillä tapahtuvaan sähköbussien pikalataukseen soveltuvan laitteiston.
24.8.2015 Näkymiä liikenteen tulevaisuuteen
Polttoaine- ja ajoneuvotutkimuksen näköalapaikalla TransSmart-tutkimusohjelman koordinaatiossa työskentelevä VTT:n tutkija Veikko Karvonen vastasi Motivan kysymyksiin liikenteen tulevaisuuden näkymistä. Kristallipalloa ei ollut käytössä, mutta alaa seuraava tutkija vainuaa hyvin keskeiset trendit.
Kaupunkien viihtyisyys kohenisi, jos liikenne sujuisi joustavasti ja turvallisesti ilman ruuhkia. Tätä edesauttaisi kaupunkikeskustojen tavarakuljetusten hyvä koordinointi.
14.8.2015 IEA-AMF – AMFI Newsletter 2/2015 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
17.6.2015 Kansantalouden kannalta biopolttoaine on paras vaihtoehto
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kotimaisten biopolttoaineiden käyttöä lisäämällä on kansantalouden kannalta edullisin vaihtoehto, koska samalla saadaan investointeihin ja työllistävään vaikutukseen liittyvät hyödyt. Nykyisellä hintatasolla sähkö- ja polttokennoautot ovat kansantalouden kannalta selvästi kalliimpia vaihtoehtoja.
2.6.2015 Uusiutuvaa BioVerno-dieseliä voi jo tankata St1- ja ABC-asemilla
Lappeenrannan biojalostamolla pääosin kotimaisista raaka-aineista valmistettu uusiutuva diesel UPM BioVerno soveltuu suoraan käytettäväksi kaikissa dieselmoottoreissa. Sitä voi tankata St1- ja ABC-asemilla.
Kotimaiset, kevyet ja energiatehokkaat Linkker-sähköbussit liikennöivät hiljaisesti ja päästöttömästi Espoossa jo loppukesällä 2015. Helsingin kaduille ne tulevat vuonna 2016.
29.4.2015 IEA-AMF:n vuosiraportti vuodelta 2014 ilmestynyt
International Energy Agency – Advanced Motor Fuels on julkaissut englanninkielisen vuosikirjan vuodelta 2014.
28.4.2015 YLE AREENA RADIO: Voivatko sähköbussit pelastaa Suomen talouden?
Ylen toimittaja Atte Uusinoka lähti sähköbussiajelulle VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon, toimitusjohtaja Kimmo Erkkilän sekä VTT:n tutkijan Veikko Karvosen kanssa.
Liikenteen turvallisuus paranee ja autoilijan ajomukavuus kohenee, kun uusi tukijärjestelmä kertoo vaaranpaikoista tiellä. Kuljettajaa varoitetaan sekä kuvamerkein että äänin. Järjestelmät tekevät tuloaan uusiin autoihin.
21.4.2015 FIRWE: Ennakoivaa ja oikea-aikaista teidenhoitoa
FIRWE eli Finnish Road Weather Excellence -hankkeessa (2012−2014) rakennettiin vientikelpoisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia yhdistämällä eri toimijoiden osaamista yhteiseen joustavaan alustaan.
13.4.2015 IEA-AMF – AMFI Newsletter 1/2015 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
7.4.2015 Ilmastonmuutosta lisäävä musta hiili tutkimuskohteeksi
Laivaliikenne arktisilla vesillä lisääntyy ja meriliikenteen päästöt ovat kasvussa. Huolenaiheena on erityisesti musta hiili eli noki, joka kiihdyttää ilmastonmuutosta ja jään sulamista. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO arvioi parhaillaan pitäisikö myös mustan hiilen päästöjä rajoittaa muiden ilmastopäästöjen tapaan.
23.2.2015 Sähköbussivalmistaja Linkker Oy toimittaa Helsingin Seudun Liikenteelle 12 sähköbussia
HSL:n hankkii Linkker Oy:ltä aluksi 12 sähköbussia, mutta tavoitteena on saada sähköbusseja pääkaupunkiseudun liikenteeseen 400 kpl vuoteen 2025 mennessä.
13.2.2015 eemods’15 – Energy Efficiency in Motor Driven Systems -konferenssi 15.-17.9.2015
Kansainvälinen eemods'15 – Energy Efficiency in Motor Driven Systems -konferenssi, järjestyksessään yhdeksäs, järjestetään syyskuussa 2015 Helsingissä. Tervetuloa keskustelemaan ja kertomaan tuoreimmat tietosi moottorikäyttöisten laitteiden energiatehokkuudesta.
12.2.2015 Ympäristövastuullinen autoala -esite julkaistu
Uudessa esitteessä käsitellään autoalan ympäristövaikutuksia ja esitellään toimia, joilla autoalalla on vähennetty päästöjä ja energiankulutusta.
2.1.2015 IEA-AMFI Newsletter 4/2014 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
15.12.2014 IEA-AMF:n vuosiraportti vuodelta 2013 ilmestynyt
International Energy Agency – Advanced Motor Fuels on julkaissut englanninkielisen vuosikirjan vuodelta 2013. Vuosikirja sisältää tietoa myös Suomen osalta.
2.12.2014 IEA-AMFI Newsletter 3/2014 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
23.10.2014 TransSmart-uutiskirje 3/2014 ilmestynyt
23.10.2014 Äly mukaan kaupunkien tavaraliikenteeseen
Kaupunkien viihtyisyys kohenisi, jos liikenne sujuisi joustavasti ja turvallisesti ilman ruuhkia. Tätä edesauttaisi kaupunkikeskustojen tavarakuljetusten hyvä koordinointi.
14.10.2014 TransSmart-seminaari avasi näkymän liikenteen tulevaisuuteen
Finlandia-talossa 9.10.2014 järjestetty TransSmart-seminaari – Ikkuna liikenteen tulevaisuuteen – kokosi yhteen reilut sata asiantuntijaa ja vaikuttajaa kuulemaan tutkimusohjelman tuoreita kuulumisia ja verkostoitumaan keskenään.
19.8.2014 Fintrip-verkoston verkkosivut uudistettu
Fintrip (Finnish Transport Research and Innovation Partnership) on liikennealan osaamis- ja innovaatioverkosto.
4.8.2014 IEA-AMFI Newsletter 2/2014 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
18.6.2014 TransSmart-seminaari järjestetään 9. lokakuuta Helsingissä
TransSmart-tutkimusohjelma järjestää 9. lokakuuta klo 8.30 alkaen seminaarin Finlandia-talossa. Varaathan jo kalenteristasi ajan tilaisuudelle, joka on yksi askel kohti TransSmart-visiota Suomesta kestävän liikenteen mallimaana.
12.6.2014 Myös TransSmart-hankkeita esillä ITS-kongressissa
ITS-kongressi ja -näyttely 16.-19.6 Messukeskuksessa Helsingissä kokoavat liikennealan toimijat yhteen saman katon alle.
13.6.2014 Sähköbussilla energiatehokasta ja tasaista kyytiä
VTT:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun suunnittelema ja rakentama sähköbussi on osoittautunut koeajoissa hyväksi, ja sitä on testattu Espoon linjaliikenteessä kaupallisten bussien rinnalla.
13.6.2014 Sähköbussien automaattiset latausjärjestelmät pian kokeiluun
Sähköbusseja voidaan ladata vuoden kuluessa myös bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla, kun niitä on toistaiseksi ladattu vain varikolla. VTT:n koordinoimassa eBusSystem-hankkeessa kokeillaan automaattisten latausjärjestelmien käyttöä Espoossa Tapiolan–Matinkylän alueella linjalla 11 ensi vuoden alusta.
4.4.2014 IEA-AMFI Newsletter 1/2014 julkaistu
Englanninkielisessä, neljä kertaa vuodessa ilmestyvässä verkkolehdessä on ajankohtaista asiaa biopolttoaineista ja vaihtoehtoisista polttoaineista.
16.2.2014 Fintrip ja TransSmart koordinaatiokumppaneiksi
Liikenteen osaamis- ja innovaatioverkosto Fintrip ja TransSmart-kärkiohjelma ovat sopineet molempia tahoja hyödyttävästä yhteistyöstä.
10.2.2014 TransSmart-kärkiohjelman visio ja tiekartta julkaistu
Osana TransSmart-tutkimusohjelman strategiatyötä toteutettiin toimintaa suuntaava tiekarttatyö. Työn perusteella ohjelmalle kiteytettiin visio vuoden 2030 älykkäästä vähähiilisestä liikennejärjestelmästä sekä tutkimustoiminnan suuntaviivat vision saavuttamiseksi.
Tutkimushaku jakaantuu kahteen osakokonaisuuteen I) Innovaatiotutkimus ja elinkeinoelämän tarpeet ja II) Älykäs vihreä integroitu liikenne. Hakuaika: 7.1.–7.3.2014
10.12.2013 FINTRIP/TransSmart-työpajan yhteenveto
Fintripin, TransEcon ja TransSmartin yhteinen työpaja järjestettiin 10.9.2013. Fintrip suunnittelee valmisteluhanketta ”Älykäs kaupunki” -ohjelman linjauksien tarkentamiseksi ja eri tahojen näkemysten huomioimiseksi.
2.12.2013 Kestävän kehityksen logistiikka (Sustainable Logistics) – Pohjoismainen seminaari 16.1.2014
Kööpenhaminassa järjestettiin 16.1.2014 seminaari kestävän kehityksen logistiikkavaihtoehdoista pohjoismaisten esimerkkien avulla.
4.10.2013 TransEcosta TransSmartiin -seminaari 10.10.2013
Tieliikenteen energiankäytön tutkimus uudistuu ja laajenee. Tule 10. lokakuuta 2013, klo 13.00-16.00 seminaariin kuulemaan päättyvän TransEco-ohjelman saavutuksista ja uuden TransSmart-ohjelman suunnitelmista.