Juuri nyt!

29.8.2016 13.00

Nesteeseen sidottu vety kantaa energian turvallisesti

Vety on joustava energian kantaja. Sitä voidaan valmistaa kaikista energialähteistä ja konvertoida useisiin eri muotoihin. Johtava tutkija Päivi Aakko-Saksa paneutui lupaavaan uuteen konseptiin Australiassa ja sai paikanvaihdoksesta uutta virtaa opiskeluun ja tutkimustyöhön.

Uusiutuvan vedyn varastointi sopivaan kantaja-aineeseen turvaisi vähähiilisen energian saatavuuden vaativissakin käyttökohteissa. Aakko-Saksan työpöydällä matkan aikana olivat myös merimetanolin ja laivojen mustan hiilen tutkimus sekä vaihtoehtoiset polttoaineet.

Päivi Aakko-Saksa – VTT
Kuva. Päivi Aakko-Saksa uskoo uuteen vetykonseptiin. Kuva Sirpa Mustonen
Halusin lähteä ulkomaille rauhalliseen paikkaan kirjoittamaan näistä aiheista. Suhteellisen tuoreesta ”Liquid Organic Hydrogen Carriers eli LOHC” -vetykonseptista uskallan nyt jo sanoa, että sen eteen kannattaa tehdä töitä”, Aakko-Saksa kertoo.

Perusideana on, että uusiutuvaa vetyä voidaan sitoa nesteisiin ja irrottaa vetyä tarvittaessa katalyyttisesti kohotetussa lämpötilassa. Vetyä ei siis irtoa itsestään normaaleissa käyttöolosuhteissa, joten sitä voidaan siirtää turvallisesti paikasta toiseen tai käyttää vaikkapa autossa. Kantajaneste pysyy muuttumattomana ja voidaan viedä takaisin vedytettäväksi.

”Kantajanesteeseen sidottu vety on yhtä turvallinen kuin dieselpolttoaine. Joka paikkaan ratkaisu ei toki sovellu. Moneen sovellukseen on parempia energiansiirtäjiä. Kuitenkaan esimerkiksi merten yli ei voida rakentaa sähköverkkoa”, Aakko-Saksa muistuttaa.

Aakko-Saksan omakustanteiseen matkaan sisältyi myös mielenkiintoinen vierailu Melbournen yliopistoon, jossa valmistetaan metanolia hiilidioksidista ja vedystä.

Vaikka Australian oleskelu oli pääosin tiivistä opiskelua ja kirjoittamista, kuukauden lomakin sopi tutkijan ohjelmaan ja tarjosi tilaisuuden tutustua valtavaan maahan yhdessä aviomiehen kanssa.

"Nestemäinen kantaja-aine tekee vetyratkaisusta yhteiskunnan kannalta helpon ja edullisen, sillä uutta infrastruktuuria ei tarvita. Esimerkiksi tavalliset huoltoasemat ja polttoaineiden kuljetuksiin käytettävät välineet riittävät ja turvallisuus on taattu."

LOHC-kantaja-aineet ovat esimerkiksi aromaattisia yhdisteitä, joiden kaksoissidoksia pystytään vedyttämään. Tässä tapauksessa sekä vedytetty että vedyttämätön muoto ovat nesteitä, joita pystytään kuljettamaan pitkiä matkoja toisin kuin puhdasta vetyä, vaikkapa merten yli. Esimerkiksi aurinkoenergialla voitaisiin tuottaa vetyä uusiutuvasti ja sitten siirtää sitä kantajanesteessä toiselle mantereelle. Toistaiseksi vedyn siirtely mantereelta toiselle ei ole ollut järkevää.

Australian luonto lumoaa

Australia oli onnistunut valinta irtiottoon arjen oravanpyörästä. Melbourne oli Aakko-Saksan mielestä lämmin, värikäs ja moderni reilun neljän miljoonan asukkaan kaupunki, jossa laajakaistayhteydet ja julkinen liikenne toimivat loistavasti. Kirjoitustyöhön pystyi paneutumaan hyvin, kun ympäristö oli melko ”eurooppalainen”. Kaupunkiin oli mukava tutustua pyöräillen. Upea luonto ja ystävälliset ihmiset tekivät vierailusta miellyttävän ja kulttuuritapahtumia oli vaikka millä mitalla. Aikaa ulkona liikkumiseen jäi enemmän kuin Suomessa, ja jokapäiväisen liikunnan tärkeys tutkimustyölle tulikin selväksi ja toiveena olisi jatkaa tapaa Suomessakin.

”Australian luonto ja eläimet olivat uskomattoman hieno elämys. Ne ilahduttivat koko kolmen kuukauden jakson ajan. Heti kun kävelin ulos asunnosta näin kaikenlaisia papukaijoja, kuten kakaduja ja undulaatteja ja vaikka mitä värikästä. Tuli myös bongattua joessa uiskenteleva hylje ja pienet pingviinit meren rannalla, kuten myös valtava hämähäkki ja tiikerikäärme”.

Mieleenpainuvimpia olivat Australian sisämaan punaiset autiomaat ja valtava kivi, Uluru, joka on aboriginaalien pyhä vuori. Yli 20 tunnin bussimatkalla näkyi termiittipesiä, villikameli sekä heinäsirkkaparvi. Isolla valliriutalla korallien tila on valitettavan huolestuttava meren lämpenemisen vuoksi.

Monet asiat yllättävän samankaltaisia

Monet ongelmat olivat Australiassa yllättävän samankaltaisia kuin Suomessa. Budjettileikkaukset puhuttivat. Koulutuksen ja tutkimuksen varojen leikkaaminen aiheuttivat huolta ja erimielisyyksiä. Australian kaivosteollisuuden tilanne on huonontunut, ja autovalmistaja Holden on ilmoittanut oman autonvalmistuksen lopettamisesta. Aakko-Saksan mukaan Suomi näkyi uutisissa vain silloin, kun täällä kiristettiin pakolaispolitiikkaa – ehkä maan oman tiukan politiikan vuoksi. Melbournessa oli tiuhaan mielenosoituksia muun muassa aboriginaalien tilanteen parantamiseksi.

”Alkuperäiskansan olot ovat huonot, huume- ja alkoholiongelmat sekä sairaudet rehottavat”, Aakko-Saksa toteaa. Tähän verrattuna sosiaaliset erot ovat Suomessa aika pieniä. Euroopan kokoisen maan välimatkat aiheuttavat suuria vaikeuksia maan sisäosien terveydenhuollon järjestämiselle.

Suomi näyttäytyi erittäin teknologisena maana Australiasta katsottuna, esimerkiksi liikenne ja vaikkapa jätehuolto ja kierrätys on täällä hyvin järjestetty. Vaikka ilmastonmuutoksesta ja muista ympäristöasioista ei puhuta Suomessa yhtä paljon julkisesti kuin Australiassa, niiden hyväksi ehkä tehdään täällä kuitenkin enemmän.

Metanoliekonomiassa hiili kiertää

Metanoli on yksi tapa järjestää fossiiliton energiantuotto. Metanoliekonomiassa otetaan hiilidioksidi ilmasta ja sitten uusiutuvan vedyn avulla valmistetaan metanolia poltettavaksi, jolloin hiilidioksidi palautuu takaisin ilmakehään eli kyseessä on hiilen täyskierto. Islannissa metanolia jo valmistetaan uusiutuvasta vedystä ja geotermisen laitoksen hiilidioksidista. Myös kaasumaista metaania voitaisiin valmistaa uusiutuvasta vedystä ja hiilidioksidista.

Metanoli on toksinen ihmiselle, kuten dieselpolttoainekin, toisaalta se on biohajoava ja melko harmiton luonnolle. Metanolin palamisessa muodostuu haitallisia päästöjä ja siksi sitä ajatellaan käytettäväksi hallituissa kohteissa. Laivojen polttoaineena metanolia jo käytetäänkin ja merimetanolin tutkimus edistyy yhteistyönä ruotsalaisten osapuolten kanssa SUMMETH-hankkeessa.

Lisää aiheesta:
SUMMETH – Sustainable Marine Methanol

Musta hiili -päästö lämmittää ilmastoa

Laivojen musta hiili -päästön mittaamista tutkitaan SEA-EFFECTS BC -hankkeessa, joka on hyvin ajankohtainen. Laivojen musta hiili -päästölle odotetaan raja-arvoa, sillä uusien pohjoisten väylien kautta laivat voisivat viedä mustaa hiiltä erittäin herkälle arktiselle alueelle, jossa musta hiili kiihdyttää jään ja lumen sulamista ja ilmastonmuutosta. Musta hiili on myös terveydelle haitallista.

Lisää aiheesta:

Laivojen kiristyviin mustan hiilen päästömääräyksiin varauduttava: suomalaiset kehittävät luotettavuutta kansainvälisiin mittausmenetelmiin

Liikennettä MelbournessaKuva. Pyöräily on suosittua Melbournessa ja se on mainio tapa tutustua kaupunkiin. Kuva Päivi Aakko-SaksaMaantiejunaKuva. Australian valtavan mantereen yli jyrää pitkiä kolmen perävaunun maantiejunia. Kuva Päivi Aakko-Saksa

Teksti: Sirpa Mustonen


Palaa otsikoihin