Juuri nyt!

22.4.2015 12.00

Uusi TransSmart-tutkimushankkeen kärkituloskortti julkaistu – DRIVE C2X – Yhteistoiminnallisuudesta automaattiseen ajamiseen

Liikenteen turvallisuus paranee ja autoilijan ajomukavuus kohenee, kun uusi tukijärjestelmä kertoo vaaranpaikoista tiellä. Kuljettajaa varoitetaan sekä kuvamerkein että äänin. Järjestelmät tekevät tuloaan uusiin autoihin.

Älyliikennesovellukset kehittyvät koko ajan. Ajoneuvojen sisäisistä tukijärjestelmistä ja tienvarren järjestelmistä on nyt edetty yhteistoiminnallisiin järjestelmiin.

Yhteistoiminnallisuus tarkoittaa paitsi autojen verkottumista myös liikennejärjestelmässä toimivien eri osapuolten ja sidosryhmien yhteistoimintaa. Yhteistoiminnallisessa palvelussa (cooperative service) ajoneuvo/liikkuja ja infrastruktuuri tai ajoneuvot/liikkujat vaihtavat tietoa sähköisesti.

Autonvalmistajat ovat ilmoittaneet tuovansa ensimmäisiä autojen väliseen kommunikaatioon perustuvia toimintoja uusiin henkilöautoihin jo lähivuosina. Ensimmäisten joukossa järjestelmiä ottavat käyttöön Mercedes, GM ja Volvo.

Kuljettajille varoitukset näkyvät esimerkiksi hälytysääninä ja kuvina. Myös törmäysvaarasta varoittaminen palvelisi esimerkiksi pitkää matkaa ajavaa väsynyttä kuljettajaa.

Yhteistoiminnallisista järjestelmistä ollaan tulevaisuudessa siirtymässä automaattiseen ajamiseen. Nykykäsityksen mukaan automaattinen ajaminen ei ole tekemässä yhteistoiminnallisuutta tarpeettomaksi vaan päinvastoin entistäkin tarpeellisemmaksi. Jotta automaattinen ajaminen toimisi optimaalisesti, autojen on oltava keskenään verkottuneita, johtava tutkija Pirkko Rämä VTT:ltä kiteyttää.

DRIVE C2X -hankeella älyä liikenteeseen

Eurooppalainen autoteollisuus alihankkijoineen ja useat tutkimuslaitokset yhdistivät voimansa älykkäiden liikenneratkaisujen DRIVE C2X -hankkeessa. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 18,6 miljoonaa euroa. VTT oli suurin toimija 2,2 miljoonan euron budjetilla ja työmäärällä.

Koordinoijana toimi saksalainen henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistaja Daimler AG. Muita autonvalmistajia hankkeessa olivat Audi, Fiat, Ford, Opel, PSA Peugeot Citroën, Renault ja Volvo. Moottoripyörävalmistajista Honda ja Yamaha osallistuivat testeihin liitännäisjäseninä.


Kärkituloksia TransSmart-tutkimusohjelmasta


Palaa otsikoihin