Juuri nyt!

26.11.2015 14.30

Automaattiajaminen talven testiin

Automaattiautoja on toistaiseksi testattu vain varsin kesäisissä olosuhteissa. Niiden yhdeksi keskeiseksi kehityskohteeksi on tunnistettu toimivuus talvisissa ja nopeasti vaihtelevissa olosuhteissa. Lumi, vesisade ja sumu haastavat autojen anturit, joiden varassa autojen automaattisuus toistaiseksi pitkälti on.

Trafin erityisasiantuntijan Eetu Pilli-Sihvolan mielestä Suomi voisi hyvinkin tarjota sopivan ja riittävän vaikean testiympäristön automaattiautoille.

"Suomessa on pitkä historia ajoneuvojen ja renkaiden talvitestaamisesta ja näihin liittyvistä tukipalveluista. Vahvaa osaamista löytyy myös olosuhteiden havainnoinnista anturiteknologian keinoin. Voikin perustellusti sanoa, että jos automaattiauto saadaan toimimaan Suomessa, se toimii missä vain", Pilli-Sihvola sanoo.

Suomessa suotuisa lainsäädäntö ja koekilpikäytäntö

Suomen lainsäädäntö on myös kansainvälisessä vertailussa yksi sallivimmista automaattiautoja ajatellen. Automaattiautoja voidaan kokeilla julkisilla teillä koekilpiä käyttämällä.

"Rohkeatkin kokeilut ovat mahdollisia: kuljettajan ei välttämättä tarvitse olla fyysisesti ajoneuvossa sisällä, vaan valvomotyyppinen etäohjaus on sallittua", Pilli-Sihvola lisää.

Automaattiautojen kokeiluissa hyödynnetään niin suljettuja testiratoja kuin julkisia teitä ja katujakin. Kiinnostus automaattiautokokeiluihin on selvästi virinnyt kaupungeissa ja moottoriratatoimijoiden sekä testipalveluiden tarjoajien ja muiden yritysten keskuudessa. Viranomaiset ovat niin ikään mukana mahdollistajina ja sparraajina.

Pilli-Sihvolan mukaan Trafin automaattiautokokeilujen asiakkuus on yhden luukun palvelu, josta saa tarvittaessa koekilvet, tietoa kokeilumahdollisuuksista ja -kumppaneista sekä tukea kokeilun suunnitteluun. Tunturi-Lapissa kehitetään Aurora-hankekokonaisuudessa automaattiautojen testausmahdollisuuksia talvisella testiradalla ja tarvittaessa ympäröivillä julkisilla teillä. Kaupungeista ainakin Tuusula, Tampere, Helsinki ja Vantaa ovat ilmaisseet kiinnostusta automaattiautokokeiluihin, ja Trafi tarjoaa kaupungeille apua sopivien kokeilumahdollisuuksien löytämiseksi.

Automaattiajamisen kokeilut etenevät myös maailmalla kovaa vauhtia: Google on testannut alkukesästä lähtien Kaliforniassa ja Teksasissa kaupunkinopeudella kulkevia täysin automaattisia kupla-autojaan. Japanissa RobotTaxi aloittaa ensi vuonna automaattitaksien kokeilut niin ikään julkisilla teillä. Molemmissa kokeiluissa autoissa on edelleen mukana turvakuljettaja ongelmatilanteiden varalta.



Eetu Pilli-Sihvola puhui 11.11.2015 TransSmart-seminaarissa ”Tulevaisuuden digitaaliset liikenne- ja logistiikkapalvelut” aiheenaan ” Automaatio uusien liikennepalvelujen mahdollistajana”.



Palaa otsikoihin